2020-11-05 Driva trafikskola

Trafiklärare i coronatid: ”Man kan ju inte jobba hemifrån”

Helens för Körkort i Norrköping och Söderköping har tack vare det statliga stödet hittills klarat sig bra i coronakrisen.
Men oron för framtiden finns ändå där.
– Det är som att ett mörkt litet moln följer en vart man än går, säger skolornas ägare Helen Melchersson.

I våras var det inte lätt.
– Flera i personalen har barn på dagis, och vid minsta lilla snuva var det ju hämtning direkt. Vi hade också många sena avbokningar. Sammantaget blev det svårt att planera arbetsveckorna.

Och oron som fanns där. Hur skulle det gå?
– Jag hade jätteont i magen, fortsätter Helen Melchersson. Skulle vi tvingas att stänga? Skulle jag gå i konkurs?
Men så växte hon och hennes anställda liksom in i det som hände.
Coronapandemin blev vardag, och det ständiga tvättandet ochhandspriten självklara och naturliga inslag i den.
– Vi minskade antalet deltagare i teorisalen men glömde bort att det blev trångt i korridoren till toaletterna när det var paus. Det fick vi kritik för i NKI-mätningarna, och den kritiken tog vi till oss. I dag hyr vi en lokal i grannfastigheten som uppfyller alla tänkbara utrymmeskrav.

Helens för Körkort hyr sedan i våras en större och coronasäkrare lokal i grannfastigheten. – Vi tyckte att vi var jättenoga med att hålla avstånden i vår undervisningslokal, men hade glömt bort att det blev trångt i korridoren i pausen när alla skulle på toaletten, berättar Helen Melchersson.

Helens för Körkort började också att hålla digitala teorilektioner för B-körkort via Zoom.
– Här kunde vi slå samman teorin för både Norrköping och Söderköping, så i det här avseendet uppstod en effektivisering.
Efter ett halvår med coronaviruset verkar många ha blivit mindre oroliga, men för Helen Melchersson är det precis tvärtom.
– Vi som arbetar här känner alla en stor rädsla för sjukdomen. De flesta av oss har närstående som hör till någon riskgrupp. Och nu ökar ju antalet fall igen. Härom veckan hörde till exempel en elev av sig och berättade att hon hade konstaterad covid 19, och det var bara några dagar efter det att hon hade kört med en av våra lärare.

Trafiklärare kan inte jobba hemifrån. Man sitter nära en annan person som man hoppas är virusfri, men säker kan man ju inte vara.
– Det är oerhört viktigt att vi alla följer restriktionerna, såväl kunder som personal, understryker Helen Melchersson. Har man varit sjuk ska man inte

Handsprit.jpgkomma hit förrän man har varit frisk i minst två dygn. Jag tror att vi alla behöver påminna oss om detta om och om igen. Vi får inte slappna av. Att informera om och hålla fast vid rekommendationerna är nog min viktigaste uppgift som företagsledare.

Ekonomiskt har Helens för Körkort klarat sig bra, tack vare de stöd som staten har ställt upp med.
– I annat fall hade sjukfrånvaron varit en fruktansvärt tung bit att bära. I dagsläget är jag tack och lov inte ekonomiskt drabbad. Jag vill också ge en stor eloge till min personal som jobbar på och anpassar sig till situationen och hela tiden gör sitt bästa för att vi ska kunna driva verksamheten vidare.
I mitten av november ska hela personalstyrkan få veta om de har antikroppar eller inte. Ett
företag kommer till trafikskolan, tar blodprov på var och en och genomför testerna på plats.

När STR senast genomförde en enkät med fokus på pandemin gav den en bild av ett fortsatt allvarligt läge, men med en stigande positiv trend hos STR:s medlemsföretag. Jämfört med en enkät i maj uppgav färre medlemsföretag i slutet av juli att omsättningen minskat. (12 procent jämfört med 32 procent i den första enkäten.) Antalet korttidspermitterade minskade också, och antalet ny-inskrivningar på de 380 skolor som svarade på enkäten ökade.

Text: Catarina Gisby  Foto: Staffan Gustavsson


Durgés Trafikskola i Göteborg har haft en ovanligt bra säsong

Durge_1.jpg

– Vi har haft mycket att göra, säger Anna Durgé, som äger trafikskolan tillsammans med sin syster Lena.

Mitt i Trafiken hade kontakt med Anna Durgé i våras i samband med den coronauppföljning vi gjorde i det sista numret av papperstidningen. Då var hennes stora rädsla att hon eller hennes syster skulle bli sjuka själva, för det skulle få väldigt stora konsekvenser.
– Tack och lov har inte någon av oss varit sjuk. Det jag sa då gäller i och för sig nu också – skulle någon av oss insjukna skulle vi få problem. Men vi har fått vara friska och verksamheten har rullat på bra.

Det är till och med så att efterfrågan på körkort verkar ha ökat.
– Vi har fortsatt många unga elever, men vi har också fler äldre elever än tidigare, män och kvinnor som är i 40-50-års åldern. Varför det är så vet vi inte riktigt, men vi tror att en del tvekar inför att åka kollektivt och därför kommer sig för att ta körkort. Vi har också haft kunder som vill ta körkort för att bättre kunna hjälpa gamla föräldrar.

Att utnyttja möjligheten till korttidspermittering har alltså aldrig varit aktuellt för Durgés.
– Att allt inte är som vanligt märks för vår del mest när det gäller kurserna. Eftersom alla måste hålla större avstånd till varandra på grund av viruset har vi färre elever per kurs och därmed håller vi fler kurser. Vi jobbar mycket.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson


Kevin Ayaz är trafikskolechef, trafiklärare och allt i allo på Östermalms Trafikskola, som han också äger

Kevin_2.jpg

Hela april månad var verksamheten stängd på grund av corona och han valde att permittera sig.
– Dels fanns det i princip inga kunder, dels var jag orolig för att bli sjuk helt enkelt, eftersom jag driver trafikskolan helt på egen hand.

Från och med maj öppnade han successivt och under tidig sommar började fler kunder att återvända. I juli-augusti var verksamheten tillbaka på normal nivå.
– Många av dem som inte kunde gå till jobbet verkade ha tid över och ville passa på att ta körkort. Jag har aldrig varit med om att ha så många kunder som nu och hinner inte riktigt med. Men från november har jag anställt en trafiklärare som tidigare har hjälpt mig.

Läget ser plötsligt bra ut men han känner sig ändå inte helt trygg. Coronapandemin kan ju vara på väg in i en andra våg.
– Vi vet ingenting om hur det ser ut för vår bransch om två månader. Jag är orolig för att det blir en nedstängning av hela samhället som i andra länder.
Han tycker att det har fungerat bra med myndighetskontakter och hjälp under pandemin. Till exempel med tydlig information från Transportstyrelsen och med möjlighet till permitteringsstöd.
– Jag vet inte vad jag hade gjort utan att kunna permittera mig, liksom hyresreduktion som jag ordnade med. Företaget hade kanske gått omkull.

Sedan verksamheten kommit igång igen har han sett till att begränsa antalet deltagare på teoriutbildningarna, pausat alkolåskontrollerna och han spritar övningsbilens innandöme mellan lektionerna.
– Jag har till och med skickat hem en i elev som snorade och hostade.
Men andra elever har visat stor försiktighet och har velat att både lärare och elev ska köra med munskydd och nedvevade rutor. Det har han hittills gått med på men det senare kan bli svårt när temperaturen sjunker.

Kevin Ayaz tycker att han i stort har klarat sig bra men att pandemin varit, och är, en mental prövning. Han upplever den sociala distanseringen som påfrestande, både den privata och den professionella.
– Jag är glad och tacksam över att det hittills har gått så bra men samtidigt är det jobbigt att inte kunna umgås och utbyta erfarenheter med kollegor. Digitala möten är nödvändiga och bra på många sätt men för mig är det tydligt att inget matchar riktiga fysiska möten.

Text: Johan Granath Foto:Privat


Salomon Nygren, som är trafiklärare, utbildningsledare och ägare till trafikskolan Körkort Såklart i Umeå

Salomon_2.jpg

Våren var stökig stökig. Skolan har normalt tre-fyra lärare, beroende på säsong.
– En anställd gick på föräldraledighet i januari. Sedan kom en nyanställd precis när vi började tappa bokningar, han fick inga bokningar och efter två veckor var jag tvungen att säga upp honom, det var förstås tråkigt men vi hade inget val. I det här läget kände jag ångest.

Bokningssvackan blev dock inte lång, även om det en kort period handlade om en halvering. Efterfrågan på lektioner ökade därefter succesivt samtidigt som Salomon Nygren och hans kvarvarande kollega jobbade på. Salomon tog själv bara en veckas sommarsemester och oroade sig för ekonomin.
– Men jag pratade med min revisor, han är också min säsongsanställde mopedutbildare, som sa: Ta det lugnt, du klarar dig i minst tre månader utan intäkter.

Körkort Såklart har varken behövt permittera personal eller begära hyresreduktion. Verksamheten har klarat sig bra och går nu på högvarv.
– Vi har fullbokat 10 veckor framåt och eftersom vi valde att avstå från Skatteverkets erbjudande om uppskov med skatt och avgifter så har vi heller inget som släpar.

Salomon Nygren har inte direkt oroat sig för att bli sjuk, även om det har hänt att han skickat hem elever med symptom. Trafikskolan vidtog också åtgärder på ett tidigt stadium med desinficering av lokaler och bilar, handsprit och anpassad gruppundervisning.
– Vi har ingen regelrätt teorikurs men för riskettan, moped- och skoterkurserna har vi hyrt en konferenslokal, vilket vi också kommer att fortsätta med. Där är det enkelt att hålla avstånd, vilket hade varit svårt i våra lokaler.
Salomon Nygren känner en liten oro inför framtiden men menar samtidigt att efterfrågan på körkort verkar öka.
– Jag tror att vi kommer att klara oss bra, men visst finns en osäkerhet.

Text: Johan Granath Foto: Privat