2022-11-10 Forskning

"Gör möjligt för körprov på väg” - regeringsuppdrag klart

För drygt ett år sedan fick VTI i uppdrag av regeringen att tillsammans med Trafikverket och Transportstyrelsen utveckla och validera tester av körförmågan hos individer med synfältsbortfall. Nu är rapporten klar. Men juridiska förändringar krävs om förslagen som läggs fram ska kunna genomföras.

Dagens system fungerar inte särskilt bra, det är alla inblandade parter överens om. Det finns personer som upplever att de kan köra bil (och där tester i simulator på VTI har bekräftat detta), men de förlorar ändå sina körkort eftersom lagen föreskriver att de inte får köra bil med den typ av synfältsbortfall som de har. Och så finns det personer som inte borde köra bil, men som helt enkelt låter bli att få sina ögon undersökta eftersom de vet att det skulle leda till att körkorten återkallades.


Andersson_VTI_2.jpg

– Vi har ett system som fäller individer som har förmåga, samtidigt som vi riskerar att ha kvar olämpliga förare på vägarna, säger Jan Andersson, professor på VTI, i en kommentar.  

Mitt i Trafiken skrev om regeringsuppdraget när det lades ut. https://www.str.se/mittitrafiken/artikelarkiv/ny-chans-till-korkort-for-personer-med-synfaltsbortfall/
Redan då konstaterade Jan Andersson att förändringar av det juridiska regelverket var nödvändiga för att mycket av det som forskarna såg framför sig skulle kunna genomföras, till exempel körprov på en vanlig väg.
I den nu aktuella rapporten står det också så här:
”Slutrapporten påvisar att Sverige med gällande rättsligt ramverk inte kan genomföra de förslag som slutrapporten föreslår.”
Men om de juridiska förändringarna genomförs kommer det enligt VTI-forskarna att leda till allt från positiva effekter för den enskilde individen till samhällsekonomiska vinster.

I rapporten presenteras olika alternativ eller processer för hur man skulle kunna hantera individer med synfältsbortfall i samband med körkortsbedömning. Man har delvis utgått från hur förarprov med normalseende personer hanteras och hur bedömning av körförmågan görs hos personer som har andra funktionsvariationer. Bland annat föreslås ett simulatorbaserat test och körprov på väg. Men samtliga vägval är alltså i dagsläget omöjliga att genomföra på grund av vad juridiken föreskriver.

Jan Andersson och hans kollegor uppmanar riksdag och regering att gå vidare med frågan.
– Jag hoppas ju såklart att alla de positiva effekter som vi har identifierat i utredningen gör att regeringen väljer att trycka på startknappen för ett fortsatt arbete, säger Jan Andersson. Alla aktörer och metoder som föreslås finns redan i dag.

Text: Catarina Gisby  Foto: Staffan Gustavsson

Länk till rapporten: http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1707393/FULLTEXT01.pdf

Relaterat:
https://www.str.se/mittitrafiken/artikelarkiv/synfalt/