2022-01-03 Forskning

Ny chans till körkort för personer med synfältsbortfall

VTI har fått ett nytt uppdrag som rör människor med synfältsbortfall och deras körkort. Men uppdraget är inte glasklart utformat tycker forskarna. Bland annat finns det juridiska hinder.

Mitt i Trafiken har tidigare skrivit om Statens väg- och transportforskningsinstituts, VTI:s, körtester för personer med synfältsbortfall.
VTI utvecklade på 2010-talet en metod (Transportstyrelsen var huvudfinansiär) där människor med syndefekter kunde pröva sin körförmåga i en särskild simulator. (Att köra på allmän väg hade varit olagligt.) Målet var att kunna bedöma vilka personer som kunde kompensera för sitt synfältsbortfall och vilka som inte kunde göra det.
Reguljära körningar i simulatorn inleddes hösten 2016.

Privatpersoner fick anmäla sitt intresse för att genomgå testerna. De betalade själva för detta, ett självkostnadspris. Efter genomgånget prov gjordes en bedömning om personerna fortsatt kunde köra bil eller inte.
Utfallet blev över förväntan.
Många individer som fått sina körkort återkallade av medicinska skäl fick därför tillbaka dem. För många, menade Transportstyrelsen.

I april 2020 kom beskedet från Transportstyrelsen om att myndigheten inte längre tänkte fästa någon vikt vid om en körning i VTI:s synfältssimulator blev godkänd eller inte. ”Vi är tillbaka på ruta ett igen när det gäller alla människor som har synfältsbortfall”, sa den ansvarige VTI-professorn Jan Andersson då.

https://www.str.se/mittitrafiken/artikelarkiv/synfalt/

Simulatorkörningarna lades ner eftersom de inte längre hade någon praktisk betydelse.
Men nyligen, i september 2021, fick VTI ett nytt uppdrag av regeringen att, i samarbete med Transportstyrelsen och Trafikverket, analysera och utveckla testmetoder när det gäller medicinska synkrav för körkort.

Var det väntat?
– Både ja och nej, svarar Jan Andersson. Jag förstod det först som att Transportstyrelsen skulle få ett uppdrag, men sedan stod det klart att vi också var inblandade och även ansvariga. Vi har i alla fall varit väldigt tydliga med, från VTI:s sida, att vi inte kan gå vidare i den här frågan utan att ha de berörda myndigheterna Trafikverket och Transportstyrelsen med oss.
Sedan är uppdraget ändå lite oklart, menar Jan Andersson.

– Ska vi utveckla våra metoder ser vi juridiska hinder. Regeringen vill att vi ska ta reda på om det finns trafiksäkra tester som kan användas för det här ändamålet, att vi ska göra körbedömningar. Men vi kan inte genomföra körningar på väg med den juridik vi har i dag. Ska vi leverera svar till regeringen på den punkten krävs det ett juridiskt förändringsarbete, och det kommer att ta tid menar Transportstyrelsen.
VTI kan visserligen i forskningssyfte söka dispens från gällande lagar och regler.
– Det gjorde vi till exempel när vi genomförde tester med trötta förare på allmän väg, men då handlade det om förare som hade körkortstillstånd. Det har inte personerna med synfältsbortfall. Deras körkort är ju återkallade.

De 200 förare som i de tidiga testerna fick tillbaka sina körkort efter det att de hade varit återkallade berördes inte av Transportstyrelsens beslut att inte längre acceptera simulatorkörningarna. De fick fortsatt behålla sina körkort. Endast en av dessa personer har varit inblandad i någon form av trafikolycka som bilförare. Det rörde det sig om en olycka i en korsning där personen med synfältsbortfall också var vållande.

Olyckan var känd redan när Transportstyrelsen bestämde sig för att simulatorkörningarna på VTI inte skulle ha någon betydelse för körkortsbedömningarna.
– Och några ytterligare olyckor bland dessa 200 personer har inte inträffat sedan dess, säger Jan Andersson. Detta är verkligen inte en grupp som är överrepresenterad i olycksstatistiken. Det är snarare så att vi när vi blickar bakåt undrar om vi var för hårda i våra bedömningar.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson

Faktaruta

Ögonläkare gör bedömningar av synfältsbortfall och underrättar därefter Transportstyrelsen. Därefter återkallas körkorten.

Men forskning visar att synfältsbortfallet i sig inte säger någonting om körförmågan. Hjärnan kan kompensera för bristerna. Det går däremot inte på förhand att säga vem som kan kompensera för ett synfältsbortfall eller inte.

Testerna som utfördes på VTI visade att det fanns en hög korrelation mellan en godkänd körning i simulatorn och en godkänd körning inom det inhägnade område som testdeltagarna tilläts köra på i ett uppföljande projekt.

I maj 2020 meddelade riksdagens trafikutskott att den ville återinföra möjligheten till simulatortest för bedömning av körförmågan hos personer som fått sina körkort återkallade på grund av synfältsbortfall.