2020-10-25 Driva trafikskola

Heldag om framtiden på Trossö Trafikskola

Hur ser framtidens trafikskola och förarutbildning ut?
Den frågan ställde sig Trossö Trafikskola i Karlskrona, och bjöd in sina kollegor – och konkurrenter – till en heldag för att spåna om framtiden.
Samtliga inbjudna kom.

Ett 20-tal personer samlades på Trossö Trafikskola

– Det blev en fantastisk dag, sammanfattar Markus Andersson på Trossö Trafikskola den satsning som hans skola tog initiativ till.

Allting började med att Trossö Trafikskola fick ett erbjudande om att ha en simulator från företaget Tenstar hos sig under två veckor.

– Då tänkte jag att det vore bra om fler trafikskolor i Karlskrona fick testa den, inte bara vi på Trossö. Ur detta föddes sedan idén om en gemensam utbildningsdag.

Vilket i sin tur ledde till tankar på att det vore fint att tänka och fundera kring framtiden generellt. Det händer så mycket i trafikbranschen och på trafikutbildningsområdet.

– Framför allt är det många av oss som funderar kring det här med automatväxlade bilar och på vilket sätt det påverkar körkortstagandet.

Sagt och gjort.

– Vår framtidsspåningsdag blev en större grej än vad vi tänkt oss, säger Markus Andersson på Trossö Trafikskola som vill rikta ett stort tack till sina kollegor som valde att sluta upp i stor utsträckning som de gjorde.

 

”Välkommen på framtidsspåning!” stod det på den inbjudan som gick ut till kollegorna.

– Under själva dagen delade vi in oss i mindre grupper så att vi kunde hålla ett bra avstånd till varandra med tanke på coronaviruset. Och vi var noga med handspriten också, betonar Markus Andersson.

Deltagarna turades om att samlas kring simulatorn (som är stor; den har tre skärmar framåt och en bakåt) och köra elbil.

– Det fanns hela tiden en positiv ”klang” i våra diskussioner, säger Markus Andersson. Sedan verkar det som om att erfarenheterna kring detta med körlektioner i automatväxlat fordon varierar från skola till skola. Det finns skolor som vill ställa om, men tvekar i nuläget, för de vet inte om kunderna är redo. Och så finns det skolor som menar att utvecklingen mot automatväxlat tvärtom drivs på av körkortseleverna.

Markus Andersson menar att ett bra sätt att närma sig detta med automat är att se det som att eleven kan välja att göra merparten av sin körkortsutbildning i ett automatväxlat fordon, men om hen sedan vill lära sig att växla kan hen lägga till det mot slutet av sin körkortsutbildning. På så sätt behöver inte eleven välja mellan ett körkort med villkor automat eller inte.

– Detta öppnar även upp för trafikskolan att i större utsträckning använda fordon med lägre miljöpåverkan.

När det gäller simulatorer finns det de som ser stora möjligheter i att kunna träna sådant som är omöjligt att träna i verkligheten. Att köra under extrema väderförhållanden, till exempel. Eller på mörka vägar där det springer ut älgar på vägen.

– Simulatorn är också perfekt för grupputbildning, menar Markus Andersson. En person sitter vid ratten medan övriga observerar, och så turas man om.

Deltagarna fick utvärdera inspirationsdagen, och responsen var positiv. Många verkar ha tagit med sig med sig åtskilliga tankar hem.

– Vår avsikt är att följa upp det hela och träffas om en månad eller två igen, berättar Markus Andersson.

 Text: Catarina Gisby