Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Laddhybriden är ett ofta kritiserat fordon, just för att det är en hybrid.
Den kan köras på både el och fossilt bränsle. Hur klimatvänligt är det egentligen? Finns det inte en risk att hybriderna huvudsakligen körs på bensin eller diesel? Dessutom med ett tungt bilbatteri som ökar den totala bränsleförbrukningen?
Men Ahmet Mandev, doktorand på institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap på Chalmers, har behandlat och analyserat ett års kördata för 71 hushåll i Kalifornien och kommit fram till att laddhybriden har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
I analyserna ser han att hushåll med ett fossilfordon och en laddhybrid kör lika många kilometer på ren eldrift som hushåll som har ett fossilfordon och en elbil.
De sistnämnda hushållen kör i genomsnitt 45 procent av alla sina kilometrar på el. Hushållen med laddhybriden kör i genomsnitt 46 procent av sina sammanlagda kilometrar på el. Utfallet är alltså, i den här studien, ur klimat- och miljösynpunkt till och med något till sin fördel för laddhybrids-ägarna.
Anledningen till att den är det är, enligt Ahmet Mandev, att laddhybriden oftast används för de längre resorna. Man vågar ta den då, just för att den är en hybrid.
För att få ut så mycket som möjligt av sin laddhybrid är det viktigt att ladda den på rätt sätt. Den bör laddas full varje dygn. Då kan hybriderna komma upp i 76 procents eldrift. Detta har Mandev kommit fram till genom att studera kördata från fyra miljoner kördagar under tio år med laddhybridmodellen Chevrolet Volt.
Text: Catarina Gisby
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-401000
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter
Vi använder oss av cookies för att ge dig en bättre upplevelse av STR's webb... LÄS MER OM COOKIES