2020-12-16 Trafiksäkerhet

Professorns forskning sprids över världen

Bilstolar skyddar män i mycket högre utsträckning än kvinnor. Och kvinnor löper vid samma krockvåld större risker att både skadas och dödas i trafiken.
Astrid Linder är nyutnämnd professor i trafiksäkerhet på VTI. Hennes forskning – som Mitt i Trafiken följt och skrivit om i flera år – har märkligt nog fått sparsamt med uppmärksamhet i Sverige, men nu sprids den över världen i en bästsäljande populärvetenskaplig bok av en brittisk journalist.

Journalisten och författaren heter Caroline Criado Perez och den svenska titeln på boken är ”Osynliga kvinnor – Hur brist på data bygger osynliga_kvinnor.jpgen värld för män”. På engelska heter den ”Invisible women – Exposing data bias in a world designed for men”.
– Caroline Criado Perez kontaktade mig och vi hade en intensiv dialog förungefär två år sedan, berättar Astrid Linder, som alldeles nyligen utsågs till professor inom trafiksäkerhet, med inriktning mot skadeprevention, på VTI.
Kontakten med den brittiska journalisten har inte upphört.
– Hon hör av sig regelbundet nu också.

Criado Perez konstaterar att mycket av den data vi stöder oss på när vi fattar en massa olika beslut utgår från hur den genomsnittlige mannen ser ut och beter sig. På så vis osynliggörs kvinnor. Mannen får representera hela den vuxna befolkningen.
Hon konstaterar att det är mer sannolikt att män är inblandade i trafikolyckor än kvinnor. Det beror på att de oftare kör för fort, med alkohol och droger i kroppen och utan att använda bilbälten.
Mäns beteenden gör att de dominerar siffrorna över dem som skadas allvarligt i olyckor
”Men när en kvinna är med om en bilolycka är det 47 procents större sannolikhet att hon blir allvarligt skadad än en man, och 71 procents större sannolikhet för att hon blir lindrigt skadad, även när forskare tar hänsyn till faktorer som längd, vikt bilbältesanvändning och krockintensitet. Det är också 17 procents större sannolikhet för att hon dör”, konstaterar Caroline Criado Perez, och det gör hon utifrån den forskning som Astrid Linder och hennes kollegor bedriver.


1,3 miljoner människor dör i trafiken varje år, globalt sett. Den typ av krockdocka som huvudsakligen används vid bältestester och frontal- och sidokollisionstester är en modell av en genomsnittlig man. Dockan väger 77 kilo och har en typiskt manlig torso. Dockan representerar hela den vuxna befolkningen.

Ett avsnitt i boken handlar om bristen på krockdockor som väger och ser ut som genomsnittliga kvinnor.
Med Astrid Linder i ledningen togs en virtuell krockmodell av en kvinna fram på VTI. Det i sig var revolutionerande.
I EU-projektet Virtual, koordinerat av Astrid Linder och VTI, har forskare i flera länder skapat digitala modeller av både kvinnor och män, korta och långa, smala och tjocka, barn som vuxna. De befinner sig dessutom i ett spektrum av olika situationer. De står och de går, de cyklar och åker såväl bil som buss.


Kvinnlig digital krockdocka skapad i EU projektet Virtual.

När ”Invisible women” kom ut i Storbritannien följde tidningen The Guardian upp det avsnitt i boken som handlar just om hur ensidigt bilindustrin i decennier tänkt när den tänkt trafiksäkerhet.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/feb/23/truth-world-built-for-men-car-crashes

Nästan 50 000 människor har läst den artikeln vid det här laget.
Genomslaget är enormt och Astrid Linder är överväldigad.
– Det är jätteroligt att vår forskning får så stor uppmärksamhet internationellt. Nyligen var till exempel ett tyskt teveteam här i Göteborg för att göra en dokumentär om arbetet. Tydligen har de beslutat att göra ett antal dokumentärer utifrån valda delar av den här boken.

”Osynliga kvinnor” har redan tilldelats en rad priser, bland annat har den blivit utnämnd till ”Book of the Decade” av Sunday Times. Boken är översatt till inte mindre än 26 olika språk.
Att Astrid Linder utnämnts till professor blev offentligt i början av december. Hon tillträder tjänsten den 1 januari 2021. I en kommentar till utnämningen säger hon att hon i sin nya roll ser fram emot att bidra till att utveckla trafiksäkerheten och på så vis minska antalet skadade och döda i trafiken.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson