2020-06-15 Driva trafikskola

Mattias Glemfors ny förbundsordförande

Mattias Glemfors från Lerum ser fram emot att leda STR de närmsta åren. – Det känns fantastiskt bra och spännande, jag tror att vi är på väg in i något nytt, säger han.

Det nya handlar framförallt om digitalisering, menar STR:s nye förbundsordförande. Det gäller både medlemsföretagen och förbundet, liksom hela branschen inklusive fordonsindustrin. Mattias Glemfors menar att vi överlag befinner oss i en period av stark omställning. Till exempel skiftet från fossila drivmedel till el men också om nya tjänster och ny teknik, främst digital sådan.

– Många av våra kunder är digitala. Det måste vi också vara och vi ska kunna de nödvändiga verktygen. Vi som är lite äldre och kanske företagsledare kan vara bromsklossar i detta, men personal som är 20 år yngre än jag – jag är 48 – klarar ju detta galant.
Det är en stor utmaning att hänga med i den snabba utvecklingen, menar han. En nyckelfråga för trafikutbildningsföretagen är att behålla personal. Det gäller att få dem att stanna i trafikläraryrket, vilket redan idag är ett problem.

– Som bransch måste vi jobba för schysta villkor. Trafiklärare ska till exempel tjäna vettigt, ha möjligheter till vidareutbildning och en bra arbetsmiljö. En förutsättning för allt detta är företag med sund ekonomi. En möjlighet som branschen borde ta tillvara bättre är att en person som kommer till trafikskolan kan dra med sig fler, menar han. Gärna hela familjen.
– När de ska gå introduktionsutbildningen finns vi där och kan erbjuda andra utbildningar. Kanske för moped, kanske vidareutbildning eller något nytt som vi idag inte känner till. Jag skulle vilja jämföra med tungutbildarna som har en större palett med olika behörigheter. Tungutbildarna är för övrigt också en viktig grupp inom förbundet.

Mattias Glemfors säger att inriktningen på hans eget ordförandeskap på många sätt kommer att likna företrädarens men att fokus kan komma att flyttas en smula.
– Berit har gjort det fantastiskt jobb, inte minst kontakterna mot omvärlden, till exempel riksdag och regering. Vi ska inte dämpa den delen men behöver också titta inåt. Bland annat få igång förbundsstyrelsen och arbeta med att stärka regioner och medlemmar. Engagemang och medlemsdriven utveckling är viktiga komponenter.

Han vill inte sia om hur långt hans ordförandeskap kan bli. Det viktigaste är att ha förtroende och att inte ”sitta och blir mossig”.
– Så länge jag kan driva ett meningsfullt utvecklingsarbete kan jag vara ordförande. Vi får se hur länge det blir.

Vem är då STR:s nye ordförande?
Han föddes i Linköping 1971. Familjen flyttade när Mattias var runt två år en kort period till Uddevalla och sedan till Småländska Nybro, där han växte upp och gick i skolan. Idag bor han med fru och tre barn i Lerum, nordost om Göteborg. Under åren 2003-2011 drev han själv Kramérs trafikskola och från 2011-2019 tillsammans med en kollega. Han är son till STR-profilen Lars Glemfors men det var inte givet att yrkesvalet av den anledningen skulle bli trafiklärare. Han valde dock att utbilda sig till trafiklärare och blev färdig sådan i Örebro 1995. Men karriären kunde ha gått i en helt annan riktning.

– Jag jobbade i ett par år på trafikskola i Göteborg men tyckte att branschen var så fruktansvärt mossig. Jag sökte därför olika säljjobb och fick flera. Samtidigt blev jag erbjuden anställning som ansvarig för ett café på Avenyn i Göteborg, vilket var en jättegrej och otroligt smickrande för mig som ung, då i slutet av 1990-talet.

Valet föll på jobbet som caféansvarig men det varade bara över sommaren och en bit in på hösten. I november samma år fick Mattias Glemfors ett erbjudande om återvända till trafikskolebranschen.
– Det var Hans Stegborn som erbjöd mig att bli mc-ansvarig på Kramérs. Jag var väl skeptisk men samtidigt intresserad av att förändra det jag ju upplevde som en mossig bransch. Nu har jag varit trafiklärare halva mitt liv och drivs fortfarande av att utveckla den branschen.

Text: Johan Granath  Foto: Staffan Gustavsson