Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Vi pratas vid på telefon några dagar innan Viktor Nyberg ska hålla ett webbinarium för STR-medlemmar om hur man som trafikutbildare och pedagog kan se på användandet av simulatorer i körkortsutbildningen.
Viktor Nyberg tog sin trafiklärarexamen för nio år sedan.
– Dessförinnan hade jag kört taxi och tyckte att det fanns brister i hur folk körde. Innan dess hade jag jobbat som bartender på Mallorca och upptäckt att jag tyckte om att ha ett serviceinriktat yrke där man möter många människor.
Efter att ha varit trafiklärare i tre, fyra år växte hos Viktor en vilja att bättre förstå hur människor tänker.
– Det fick mig att söka till den treåriga utbildningen i kognitionsvetenskap vid Umeå universitet. Och den var otroligt relevant. Den utbildningen handlar exakt om det vi sysslar med, hur hjärnan funkar och hur den funkar i relation till teknik och allting annat som finns runtomkring oss.
Senare, under sitt examensarbete, kom Viktor Nyberg i kontakt med det Umeåbaserade simulatorföretaget Skillster (som STR för övrigt samarbetar med) och lade upp en digital utbildning i sparsam körning för C-körkort. Den visade på mycket goda resultat.
– Frågan som då dök upp hos mig var ”varför använder vi inte simulatorer i större utsträckning”.
I dag tror han att han har svaret: Dels handlar det om kostnader, dels handlar det om att man måste förstå hur och när man ska använda simulatorerna på bästa sätt. De fungerar mer eller mindre bra, beroende på sammanhang.
Kostnaderna är numera lägre än tidigare.
– När det gäller användandet fungerar simulatorerna bättre i vissa moment än i andra. Att till exempel träna dragläget i personbil är jättesvårt att åstadkomma i en simulator. Det görs mycket enklare och billigare i bilen. Men att lära sig köra sparsamt kan med fördel göras i en simulator. Bättre för miljön är det också.
Och nej, en simulator kan aldrig ersätta en trafiklärare.
– Simulatorn är ett verktyg som snarare avlastar lärarna så att vi kan göra det som bara vi kan göra och verkligen är bra på, nämligen att hjälpa till att lösa problem och vara coachande. Att få koncentrera sig på detta gör ju också yrket väldigt mycket roligare!
Ingen skulle ifrågasätta böckers roll i undervisningen, understryker Viktor Nyberg. De fyller en självklar plats.
Användningen av simulatorer är inte heller en ja- eller nej-fråga.
– Men vi som är i branschen måste tydligare specificera vad det är vi vill ha. Vilka förmågor vill vi som trafikutbildare träna? Bara om vi vet det kan vi ställa rätt krav på dem som utvecklar simulatorerna, betonar Viktor Nyberg.
Text: Catarina Gisby
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-401000
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter
Vi använder oss av cookies för att ge dig en bättre upplevelse av STR's webb... LÄS MER OM COOKIES