2021-03-29 Driva trafikskola

”Anställda som utvecklas stannar” - Stenstans satsar på bred kompetens och inflytande

Bra arbetsgivare skapar en miljö där anställda kan utvecklas och bli delaktiga och allroundkunniga, menar Maria Selling som driver Stenstans trafikskola i Sundsvall.

Maria Selling har en bakgrund som receptionist, vilket får sägas vara relativt ovanligt bland trafikskoleägare. Hon blev delägare i Stenstans trafikskola 2018 och driver den i dag tillsammans med Kicki Forsmark. Företaget har 18 anställda och är STR-guldmedlem.
– Vi tycker att det är viktigt med struktur, rutiner och förståelse för lönsamhet, att personal känner till sådant för att bli delaktiga. Det skapar också förståelse för vad som krävs när man förhandlar lön, säger Maria Selling.

För att vara en attraktiv arbetsgivare arbetar trafikskolan med policydokument, har handbok, håller medarbetarsamtal och Selling_porträtt_700.jpgarbetsplatsmöten.
– Det senare borde vara givet men jag vet att det saknas på många företag inom vår bransch.
Stenstans trafikskola har också satsat på att anställda, istället för att specialisera sig, bör ha breda kunskaper och möjlighet att undervisa på de flesta behörigheter. Det kostar men är värdefullt.
– Personalen kan backa upp varandra men det handlar också om arbetsmiljö, att kunna utföra olika arbetsuppgifter och på så vis få ett mer varierat arbete.

Trafikskolan har också en framtidsgrupp, bestående av fem-sex anställda som funderar på framtida aktiviteter inom områden som marknadsföring och lektionsupplägg.
Företaget har kollektivavtal, vilket är helt naturligt, enligt Maria Selling. Däremot räcker det inte som åtgärd för att bli en attraktiv arbetsgivare där personal stannar, trivs och utvecklas.
– Vi har en anställd som sade: ”Jag tror inte att jag skulle jobba kvar i branschen om jag inte fått utvecklas så som jag gör hos er”. Kollektivavtal är bra men det krävs en helhet där inflytande och utvecklingsmöjligheter är viktiga komponenter.

En relativt svårlöst fråga i branschen är de obekväma arbetstiderna som riskerar att skrämma bort personal. Obekväma eftersom undervisningen oftast sker på tider när kunderna är lediga, det vill säga efter ordinarie kontorstid. Stenstans har försökt anpassa situationen till de anställdas villkor.
– Man kan välja scheman själv. Antingen tillhör man en morgonpigg grupp som börjar 07.05, slutar relativt tidigt och går hem vid lunch på fredagar. De som har småbarn kan välja att börja senare, 07.40 eller 08.35. Vi kan ju inte ha flextid men jag tror att vi lyckats någorlunda, eftersom de flesta faktiskt jobbar 100 procent.

Företaget har också avskaffat 40-minuterslektionerna och infört grupputbildning, man kör alltså oftast med mer än en elev åt gången, vilket är en förutsättning för det förbättrade schemat.
– Det kommer in mer pengar och det drar ner tempot för de anställda. Vi har inte haft några problem att sälja in konceptet. Om vi tror på det så tror våra kunder på det.

Text: Johan Granath