2021-12-21 Driva trafikskola

Förbättringscoachen Erik Larsson: ”Jag vill få varje företagare att själv komma fram till svaren."

Han understryker att det inte är hans svar som är viktiga, utan vilka frågor han ställer. Förbättringscoachen Erik Larsson har till uppgift att hjälpa STR-medlemmars företag att må bättre.
– Många behöver ha tydligare mål med sin verksamhet, säger han.

Vintern har kommit till Västsverige. Det är lite kallare och ganska mycket snöigare i Tollered än vad det brukar vara i början av december. Vita snöflingor faller tungt mot marken eller landar på granarna som redan är till försäljning en bit bort.
– Sedan jag flyttade hit har jag har inte varit med om så mycket snö och kyla så tidigt på vintern, säger Erik och huttrar när vi tar bilder utomhus vid Nääs fabriker där han numera har sitt kontor.

Erik Larsson är 41 år och har varit trafiklärare i 20 av dem efter att ha gått trafiklärarutbildningen i Västerås. Ursprungligen kommer han från Köping.Larsson_1_liten.jpg
Han berättar att båda hans föräldrar är lärare, mamma i förskolan och pappa på gymnasienivå. Bägge har också drivit företag vid sidan om sina ordinarie arbeten. Mamma drev ett sommarcafé när Erik var tonåring (”jag hade ett givet sommarjobb”) och pappa hade ett företag som tillhandahöll solceller och solfångare.

Så det är kanske inte så konstigt att Erik Larsson blev lärare, och inte heller att han blev egen företagare. Han har liksom hela paketet med sig hemifrån.
– Och jag har alltid gillat själva företagandet väldigt mycket, inte bara att undervisa, säger han. Att jag blev just trafiklärare berodde på att jag tyckte att det var så otroligt roligt att ta mc-kort, och B-körkort ovanpå det. Det passade mig också på den tiden att gå en utbildning som inte var så lång.

Så småningom hamnade Erik Larsson på Kramérs Trafikskola i Göteborg. Han tänkte bara stanna ett tag och sedan återvända till Köping, men så blev det inte. Erik blev kvar i Göteborg, och han kom att bli delägare i skolan och driva den tillsammans med Mattias Glemfors i tio år.
När skolan såldes stannade Erik kvar ett tag, men insåg att han hade tröttnat på de dagliga bilköerna mellan Lerum (där han bor med sin familj) och Göteborg, och på att inte ha tillräckligt med tid tillsammans med barnen. Så han sade upp sig och startade en egen trafikskola, Drive Together, i Tollered.

– Jag började också få klimatångest, som så många andra. Jag satt där i min bil fram och tillbaka till jobbet varje dag, och jag jobbade med att utbilda människor i olika fossilt drivna fordon. Jag ville komma ifrån det. Jag ville skapa ett mer hållbart koncept.
Nääs fabriker var en gång i tiden ett spinneri, ett av de första och största i Sverige. Också ett av de sista. I början av 1980-talet lades produktionen ner för gott. Sedan dess har lokalerna under olika ägare byggts om för att bli ett centrum för småföretagarverksamhet av olika slag. Här finns i dag flera butiker, en restaurang, ett kafé, ett vanligt hotell – och ett företagshotell. I det senare har Erik Larsson hyrt in sig.


När Erik Larsson coachar gör han det digitalt, på länk. – Det är möjligt att jag kommer att besöka trafikskolor också, men än så länge är det tänkt att det är via Teams som jag ska jobba.

– Det här är min trafikskola, säger han och visar oss runt i byggnaden som verkligen bär på en spännande industrihistoria.
Att ha en lokal som står tom och drar energi när man inte är där är varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart, tänkte Erik när han startade eget.
– När jag i samma veva insåg att jag kunde hyra in mig på en sådan här co-working-yta så gjorde jag det.
Här finns också större konferensrum som kan tjäna som utbildningslokaler. Enligt Transportstyrelsens regler måste varje trafikskola ha tillgång till en större lokal att hålla teorilektioner i.
– Fast kunderna i dag vill helst att teorilektionerna hålls digitalt, konstaterar Erik Larsson. Så min teoriutbildning är digital, men jag brukar sitta i något av konferensrummen när jag leder den.

Ute på parkeringsplatsen står trafikskolans enda bil och den är eldriven.
– Redan från början bestämde jag mig för att jag skulle ha körutbildning i grupp och att den skulle ske i en elbil. Sedan kom pandemin, vilket innebar att jag tyvärr blev tvungen att undervisa på ett mer traditionellt sätt, men målet är fortfarande grupputbildning. När jag var på Kramérs höll vi intensivkurser på mc med fyra till sex elever åt gången. Det var vår populäraste utbildning. Alla vinner på konceptet. Det blir billigare för kunderna och innebär större lönsamhet för skolan samtidigt som det utbildningsmässigt ger någonting extra.


Själv erbjuder Erik Larsson enbart utbildning i elbil. – Många 18-åringar i dag vill bara ha utbildning på automat, konstaterar han. Särskilt i storstadsregionerna.

Det är intressant att beskriva Erik Larssons egen väg som företagare, för hans egna erfarenheter kommer nu andra till godo i hans arbete som förbättringscoach.
Vad fick dig att söka coachinguppdraget?
– I den första vändan sökte jag det faktiskt inte. Det var först efter att ha läst intervjun med Andreas Nyman och Maria Stenman i Mitt i Trafiken, där de beskrev vad det här uppdraget innebär, som jag tänkte att jag nog kan hjälpa många i vår bransch, Jag har gjort en hel del, varit både anställd och delägare. Och jag tycker om att ha, och vet att jag är duktig på, ett coachande förhållningssätt.

Flera skolor har redan kontaktat Erik Larsson.
Vad är de i störst behov av, generellt?
– Jag skulle säga att störst är behovet av att ha ett mål. Varför bedriver jag den här verksamheten? Och när jag vet det, göra en lägesanalys: Var är jag nu? Det jag är mest intresserad av är att veta vilka styrkor det enskilda företaget tycker sig ha, och vilka möjligheter företaget ser framför sig.
Många trafikskolor tänker att företaget går bra eftersom de är fullbokade, men att vara fullbokad är inte detsamma som att vara lönsam.
– När man närmar sig årets slut ser man att det ändå är svårt att få det att gå ihop.

Hur kan det vara så?
– Det är kanske längesedan man justerade priserna, och så är det vanligt att man har för höga kostnader. Till exempel en teorisal som man betalar en hög hyra för men bara använder två gånger i veckan. Många är kvar i lokaler som de möjligen behövde för tjugo år sedan men som inte alls är anpassade efter hur kunderna vill utbildas i dag.
Erik Larsson menar att många trafikutbildare också har för många utbildningar. Att erbjuda körkort både för bil, moped, mc med mera kräver investeringar i en stor fordonsflotta.
– Alla har kanske inte volym för att hålla på med allt. Kanske är det bättre att till exempel enbart utbilda i personbil och satsa på att fylla denna enda utbildning.

Hur jobbar du som förbättringscoach?
– Jag kommer aldrig med några goda råd eller några färdiga svar. Det viktiga är vad jag ställer för frågor. Jag vill få varje företagare att tänka och själv komma fram till svaren. Ofta vet man, men man kan behöva hjälp med att formulera det man vet.
Finns det någon gemensam nämnare för de företag i branschen som det går bäst för?
– De mest livskraftiga trafikskolorna är de skolor som jobbar mot uppsatta mål och har med sig sin personal. Skolor där personalen är delaktig i allt.

Text: Catarina Gisby Foto: Staffan Gustavsson

Faktaruta

Så här kan ett möte med förbättringscoachen gå till:

Erik Larsson har en timmes digitalt möte (Teams är det verktyg som används just nu) med en eller flera personer på det aktuella företaget. De pratar ganska förutsättningslöst. Varför har trafikskolan hört av sig? Mot slutet av mötet får företaget i uppgift att lista sina styrkor och svagheter till nästa gång. Vad ser skolan för möjligheter? Vilka är hoten? Vad finns det för visioner?

Under möte nummer två berättar trafikutbildaren om hur hen/de upplever nuläget. Vad har de själva kommit fram till sedan föregående träff? Vad ska de sätta fokus på? Vilka är målen? Förbättringscoachen kommer med idéer och synpunkter, med det är företaget självt som stakar ut riktningen.
Företaget bestämmer om det blir ett tredje möte eller fler möten efter det.
Det måste finnas tid att hinna åstadkomma saker mellan mötena.

Trafikskolan måste lägga ner flera timmar på egen hand mellan mötena jämfört med den tid som läggs ner på mötet med förbättringscoachen.
– Förändringsarbete tar tid, uthållighet behövs, säger Erik Larsson.
Till och med den 30 juni 2022 är det möjligt för STR:s medlemmar att anlita förbättringscoachen utan kostnad.