2021-06-04 Miljö

”På sikt kommer el att dominera när det gäller lätta fordon"

Det finns inte några perfekta drivmedel. Alla har nackdelar. Det säger Jakob Lagercrantz, grundare av – och vd för – 2030-sekretariatet, som STR stödjer och samarbetar aktivt med. Men han tror att elbilar är det mest lönsamma alternativet för trafikskolorna inom en ganska snar framtid.

Jakob Lagercrantz var inbjuden till STR:s medlemsmöte den 31 maj, arrangerat av Region Öst, och likt tidigare möten det senaste året digitalt. Ännu är inte pandemin över.

Fordon och drivmedel stod i fokus. Hur ska man tänka kring trafikskolans nästa bilbyte? Hur ser min bilplanering ut? På kort sikt? På längre sikt? Vad är bäst klimatmässigt? Vad är bäst för min trafikskola när man tar hänsyn till lönsamhetskraven?
Just nu verkar det som att alla pratar elbilar. Är det det enda klimatmässigt acceptabla alternativet?
– Nej, svarar Jakob Lagercrantz. Att köra på biogas, etanol eller HVO är också att göra en mycket bra insats för klimatet.

Han understryker att man ska ta hänsyn till hur det ser ut där man är verksam. Finns det biogas där du har ditt företag är det toppen. Väljer du att köra dieselfordon på HVO är det också ett mycket bra klimatval.
Men på sikt tror han att el kommer att dominera när det gäller lätta fordon.
– Vi har haft elbilar i Sverige i cirka tio år. I början kom de inte längre än åtta, tio mil. I dag finns det elbilar som har en räckvidd på 50 mil. Och jag tror att bäst för er, lönsamhetsmässigt, är att ha elbilar som kan gå långt och som ni sedan kan ladda under natten, på trafikskolan. Bränslekostnaden hamnar då på cirka två kronor per mil.
Jakob Lagercrantz konstaterar att el är ett bra alternativ i Sverige för att du här kan köra på grön el.


Jakob_liten.jpg
El kommer att bli huvudspåret för lätta fordon, tror Jakob Lagercrantz, vd för och grundare av 2030-sekretariatet. Städer och andra tätorter nappar först. Lands- och glesbygd kommer senare. – Priset på elbilarna kommer att avgöra när, säger han.

I Kina har man kol-el. I Polen och många andra länder i centrala Europa är det inte heller någon miljövinst att köra på el.
– Då kan snål diesel vara bättre. Hur elen produceras i det land du kör i är avgörande.
Sedan handlar det om hur batterierna i elbilarna tillverkas. Var kommer litiumet, kobolten och de andra ämnena ifrån? Hur mycket av batteriet består av återvunnet material? Vilken typ av el används vid produktionen av batterierna?

Trafiklärarna som deltog delade med sig av sina tankar. Många som vill satsa på el konstaterade att man måste ha sin hyresvärd med sig för att kunna installera laddningsstationer. Alla är inte så pigga på det. I norra Sverige är man också skeptisk till hur elbilarna klarar kylan. Jo, det är sant att räckvidden påverkas, sa Jakob Lagercrantz. Vid sträng kyla får man räkna med att den minskar med ungefär 20 procent.
Någon annan menade att de förmodligen kommer att behålla sina dieselbilar så länge det går, men låta dem gå på HVO.
Det är inte helt lätt att installera dubbelkommando i laddhybrider, berättade ytterligare en trafikskoleägare med erfarenhet av detta. ”Dubbelkommandot är svårt att placera optimalt.”

Elbilar är automatväxlade. (Fast det lär finnas en kinesisk el-variant som föraren kan växla mer eller mindre på låtsas.)
Jakob Lagercrantz konstaterar att automatväxlade fordon för tio år sedan drog mer bränsle än manuellt växlade fordon, och därför av många ratades av miljö- och klimatskäl. Men så är det verkligen inte längre.
– Om tio år tror jag att vi enbart har automatväxlade fordon. Jag kan tänka mig att ni som trafiklärare introducerar många till både nya biltyper och ny teknik. På så vis är ni ambassadörer.

Läs mer om utfasningsutredningen här

Text: Catarina Gisby

Faktaruta:

Transportsektorn ska minska sina utsläpp med 70 procent till 2030.
Sverige är ett biltätt land. Fem miljoner bilar rullar på våra vägar.
Allt fler är intresserade av elbilar. Av nybilsförsäljningen i april månad i år var 48 procent laddbara bilar, de flesta av dem hybrider.
Sverige har en hård bränslekontroll, enligt Jakob Lagercrantz. HVO, som kan användas i dieselbilar, utvinns bland annat ur frityroljor som annars skulle ”klogga igen” avlopp. Palmolja är helt utfasat. ”HVO som utgår från palmolja är inte något bra alternativ”, understryker han.

Biogas är ett utmärkt bränsle som företrädesvis utvinns ur avfall, gödsel eller slam. Det finns en obefogad rädsla för att biogasfordon ska börja brinna. Få gör det. Enligt Jakob Lagercrantz går de att räkna på ena handens fingrar, medan så många som 5 000 bensin- och dieselbilar spontanbrinner varje år. ”Det är en otrolig skillnad. Ändå lever myten om att gasbilar är farliga, och plötsligt kan explodera och börja brinna, kvar”, säger Jakob Lagercrantz.