Webbläsaren Internet Explorer som du använder stöds inte av denna webbplatsen. Vänligen använd Google Chrome för bästa användarupplevelse.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Vi är många bilister som byter från fossildriven bil med växellåda till eldrivet med – ja, vad då? Bertil Rydqvist, fleetmanager på Hyundai, reder ut begreppen.
En körteknisk fördel med elbilar är att den är lättare att växla, rättare sagt: det finns ingen växellåda.
”Alla elbilar har den karaktären att man kör den som en automatväxlad”, förklarar han. ”Men man kan köra även en elbil på olika sätt, exempelvis mer aggressivt, så det är bra att köra även elbilar på EcoDriving-sätt, för då kommer man längre!”
Flera stora arbetsplatser köper in elbilar just nu, eftersom det är miljövänligt.
”Kommuner och landsting var tidigt ute med fossilfritt, och de har stora bilparker där mycket nu blir elbilar,” berättar Bertil Rydqvist.
Så vi är många som nu kommer att bekanta oss med elbilar och det lite mer bekväma körsättet.
Ett smart sätt att köra är regenerering. Batteriet i elbilen kan laddas under färd när man motorbromsar. Enkelt uttryckt kan man säga att den energi som bilens snurrande hjul skapar laddar upp batteriet. Ju kraftigare motorbroms, desto mer laddas batterierna.
Bertil Rydqvist ger några goda råd för den som funderar på att köpa bil och har svårt att välja mellan hybrid, plug-in-hybrid och elbil:
”Ju mer du kör i ditt närområde, desto mer elektrifiering kan du ha. Det blir vanligare med laddstolpar, men i dagsläget så är det inte tillräckligt. Huvuddelen av alla som kör hybrid, plug-in-hybrid eller elbil laddar bilen hemma.”
Publicerad maj 2017
STR SERVICE AB
Järvgatan 4, 261 44 LANDSKRONA
0418-40 10 00
0418-40 10 50 (Helpdesk)
info@str.se
Kontakta oss
Presskontakter