Så kör en ice road trucker

Vad krävs av någon som ska köra i ett av världens tuffaste klimat – de iskalla vintrarna i nordvästra Kanada? Mod? Dumdristighet? Eller kanske bara lite kyla? James Pitman, fleet manager på ett av USA:s största åkerier har svaret.

TV-programmet Ice road Truckers har blivit en enorm succé och har sänts i tio säsonger på History Channel. Det har fått upp ögonen på vanligt folk vilket utmanande jobb det kan vara att köra en lastbil. Inte minst på de isiga och kalla vägarna i det vintriga USA och Kanada.

En som verkligen vet vad som krävs är James Pitman. Han är fleet manager på ett av USA:s största åkerier – Hartland Express. Han har själv kört i – och utbildat förare för – de tuffa förutsättningarna som gäller för ”Ice road truckers” på nordamerikanska vintervägar. Han bloggar också om sina erfarenheter och kunskaper och delar med sig av dessa till andra yrkesförare. Det här är hans råd till oss.

James Pitmans bästa tips för vinterkörning:
Kontrollera fordonet noga innan avfärd

En kontroll av fordonet ska ju alltid göras innan man ger sig ut på vägarna, men det är extra viktigt under vinterförhållanden. Kolla att alla lampor fungerar, hälften av dem lär vara övertäckta av slask och snö efter några mil. Dränera ledningar och tank från luft för att minimera risken till kondens och förfrysningar av exempelvis bromsar.

Planering

Försök planera dina turer så mycket du kan. Åker du samma rutt under sommaren kan du göra noteringar om var det finns möjlighet att stanna, var du kan sätta på och ta av snökedjor och så vidare. När snöstormen väl är framme är det skönt att ha den informationen samlad. Studera väderläget och försök att förutse när du kommer att åka in i dåligt väder. Om möjligt kan du planera eventuella stopp och färdvägar efter det.

Så kör en Ice road trucker – Alex Deborgorski berättar

Räkna med att det tar tid

Jag brukar räkna med en medelhastighet på 25mph (40 km/h) då det är snöstorm. Risken om man överskattar möjligheten till att hålla hög fart är att man passerar gränsen för tillåtna körtimmar innan man når sitt planerade stopp.

Håll koll på utrustningen under körningen

Under vinterförhållanden är det extra viktigt att kontrollera att allt fungerar på bilen så du kan stanna i tid och laga eller byta om det behövs. Detta innan det blir ett problem ute i snöstormen. Efter att du passerat ett oväder ska du också stanna och sparka eller knacka bort snö och is från ställen det samlats på, exempelvis stänkskärmar. Risken är annars att stora block av is ramlar av medan du kör och orsakar stora faror för dina medtrafikanter.

Ice Road Trucker Alex Deborgorski: Så kör du i kassa väderförhållanden

Packa med dig rätt saker

Jag har en liten checklista på saker jag alltid tar med under vinterkörning. Dels för att hantera snökedjor och dels för att ta hand om bilen och mig själv.

  • Snökedjor – i rätt storlek och tillräcklig mängd
  • Bogserlina
  • Kamlås med T-handtag
  • Bra vattentäta handskar
  • Reflexväst
  • Ficklampa
  • Knäskydd
  • Stövlar med bra grepp
  • Mössa, handskar, halsduk osv. – allt du behöver för att hålla dig varm
  • Sovsäck eller extra varma sängkläder och täcken
  • Extra spolarvätska
  • Antigel bränsletillsats
Kör efter din förmåga

Väl ute på vägarna gäller det att känna sina begränsningar. Känner du dig obekväm kör man inte bra och då är det bättre att inte köra alls. Eller försök hitta en mentor som kan guida dig genom svåra områden eller vägsträckor. Säkerhet är alltid nummer ett.

 



Publicerad oktober 2016