”Vi tjänar in mycket tid och får en bättre belastning”

Genom att arbeta digitalt har Magnusons Trafikskola i Linköping frigjort tid åt sina lärare och fått ett mer flexibelt och effektivt arbetssätt.

Med ökad tillgänglighet och nöjda elever har omställningen från det analoga blivit en riktig succé.

– Om vi skulle gå tillbaka hur det var innan de digitala utbildningsmaterialen kom skulle jag nog sluta som trafiklärare, säger Kadri Jashari som arbetar på trafikskolan.

Magnusons Trafikskola har verkligen omfamnat en digital vardag. Trafikskolan, som består av åtta trafiklärare i dagsläget, använder sig av flera digitala utbildningsmaterial från STR Service. Däribland Köra bil – digital, Köra moped – digital och Köra mc – digital.

– Vi började med det digitala utbildningskortet redan för tio år sedan och efter det har allt byggts på genom åren i takt med att de digitala utbildningsmaterialen har kommit. Materialen håller väldigt hög kvalitet och vässats ytterligare under resans gång, säger Kadri Jashari, trafiklärare på trafikskolan sedan 15 år tillbaka, som menar på att hoppet från analogt till digital fokus varit som natt och dag. 

– Det är jättestor skillnad. Med hjälp av det digitala utbildningsmaterialet och de digitala hjälpmedlen är allting mycket enklare och smidigare. Vi lärare har lättare att kunna följa elevernas utveckling genom att ha allting digitalt och slippa papper och penna.

Det är verkligen mycket enklare och smidigare nu när vi arbetar digitalt. Om vi skulle gå tillbaka hur det var innan det digitala utbildningsmaterialet kom skulle jag nog sluta som trafiklärare.  

Flexibiliteten och framför allt effektiviteten har ökat på Magnusons Trafikskola.

– Vi lärare kan smidigt växla mellan varandras utbildningskort i stället för att hålla koll på de fysiska lapparna. Något som underlättar jättemycket om till exempel en av oss är sjuka. Vi tjänar in mycket tid och får en helt annan vardag och en bättre belastning. Dessutom är stödet från STR toppen, de hjälper till med allt.

Även eleverna är positiva till att studera mer digitalt.

– De gillar att det är så lättillgängligt och att de kan plugga oberoende av var de är och oavsett om de sitter vid en dator eller sin telefon. Anpassade prov inne i materialet underlättar mycket för eleverna. Just att de digitala materialen är så flexibla, tydligt uppdelade och lättnavigerade är uppskattat. Många elever och även föräldrar tackar oss efteråt för utbildningen som de har genomfört hos oss.

Kadri uppmanar kollegorna i branschen att våga testa det digitala för att själva se hur mycket som förändras till det positiva.

– Jag förstår inte hur man kan jobba utan det digitala materialet. Jag rekommenderar alla branschkollegor att testa det digitala, om de inte redan gör det. Då kommer de att fastna! Det är verkligen mycket enklare och smidigare nu när vi arbetar digitalt. Om vi skulle gå tillbaka hur det var innan det digitala utbildningsmaterialet kom skulle jag nog sluta som trafiklärare.


digitalatjanster_countdown_600x400px.gif

5 steg för att komma i gång

Vill du börja arbeta med de digitala utbildningsmaterialen? Följ länken nedan för att bli lotsad genom 5 steg för att komma i gång.

Läs mer