2021-12-01 Driva trafikskola

STR föreslår CSN-lån till fler behörigheter – Bättre för både låntagare och bransch

STR uppvaktar riksdagsledamöter för att på sikt utveckla och förbättra CSN-lånet.
Ett av förbundets förslag är att lånet ska kunna gälla även för lastbils- och bussförarkort.

STR föreslår att det ska vara möjligt att ta CSN-lån för att utbilda sig till lastbils- och bussförare.

Tillförordnade ordföranden Benny Gunnarsson och förbundssekreterare Christer Wickman har varit i riksdagen för att träffa de socialdemokratiska riksdagsledamöterna Abraham Halef och Pia Nilsson. Framför allt för att prata CSN-lån, där STR menar att det finns förbättringar att göra.


– Det är frågor som vi vill driva på längre sikt och som vi tror skulle Benny_Gunnarsson_1.jpgförbättra främst för dem som tar lån, men även för de branscher där det saknas chaufförer, säger Benny Gunnarsson.
En sak som kan förbättras är enligt STR den första utbetalningen av CSN-lånet som i dag vållar en del bekymmer. Lånet är på totalt 15 000 kronor och uppdelat i tre utbetalningar på   5 000 kronor vardera, där den andra och tredje utbetalningen bygger på att eleven genomfört utbildning på trafikskola. Detta rapporteras då till CSN som betalar ut pengar. Men för den första utbetalningen krävs bara att eleven skriver in sig på trafikskola och gör en ansökan till CSN.

– Det kräver alltså ingen motprestation och innebär en risk för att pengarna går till annat än körkortsutbildning. Låntagarna riskerar att skuldsätta sig på ett sätt vi som bransch inte vill bidra till.
Ett sätt att runda problemet skulle vara att den första uttagningen gick direkt till den trafikskola kunden valt. Detta är dock inte tillåtet enligt CSN:s regler.
– Det förslag som vi presenterade bygger på att första utbetalningen bör vara en mindre summa och att de två senare utbetalningarna höjs, säger Benny Gunnarsson.

En annan idé som togs emot väl var den om att låta körkortslånet gälla även för lastbils- och bussbehörighet.
– Det är ju stor brist på lastbils- och bussförare, bland annat på grund av att Arbetsförmedlingens utbildning står stilla, efter överklagade upphandlingar. Det gäller både för år 2018 och den nuvarande upphandlingen som ligger hos förvaltningsrätten. Vid den senaste upphandlingen som överklagades stod utbildningarna stilla i 16 månader

I dag går den enda vägen till yrkesförarbevis för arbetssökande, som inte själva kan finansiera utbildningen, via Arbetsförmedlingen. I och med överklagandena stängs den med möjligheten och bristen på yrkesförare förvärras ytterligare. Dessutom försvinner lärare till andra arbetsgivare och arbetsuppgifter, enligt Benny Gunnarsson.

Förslaget från STR bygger på att en person som vill yrkesväxla från att till exempel köra budbil med B-körkort, ska kunna ansöka om CSN-lån för att via en utbildningssamordnare och ett transportföretag kunna utbilda sig till en högre behörighet.
– Vi ser en trend där transportföretag hanterar sin egen kompetensförsörjning. Bland annat via inhyrda utbildningsanordnare i form av trafikskolor, som även har tillstånd för yrkeskompetensutbildning. Tillsammans genomför de anpassade utbildningar av blivande yrkesförare.

Möjligheten att ta CSN-lån för att utbilda sig till lastbils- och bussförare skulle ha flera positiva effekter, menar Benny Gunnarsson.
– Det har ju varit ganska stora problem med anställningsbarhet för dem som gått Arbetsförmedlingens utbildning. Den som tar ett CSN-lån är troligen mer motiverad och inställd på att jobba som lastbils- eller bussförare.

En annan positivt sak med CSN-lån för tunga behörigheter skulle kunna vara att arbetstillfällen frigörs för nya grupper. Detta på grund av att många av de som kan tänkas söka lånet redan är i transportbranschen, kanske som budförare med B-körkort eller som taxiförare.
– När de har utbildat sig och fått anställning som yrkesförare för lastbil eller buss kan en grupp som tidigare stått utanför arbetsmarknaden komma ifråga för de tjänster som blir lediga och kräver mindre utbildning.

Benny Gunnarsson betonar att det handlar om förslag från STR och att det återstår mycket innan de eventuellt kan bli verklighet. Han konstaterar också att lånesumman för utbildning till tunga behörigheter behöver vara klart större än dagens 15 000 kronor till B-körkort.

Text: Johan Granath  Foto: Staffan Gustavsson