Förarhytten bjuder på drömyrke

Yrkesförare är ett fritt och självständigt yrke. Madelene Svensson valde ny bana efter många år på kontor och har inte ångrat en sekund att hon investerade i ett YKB. Idag är hon kranbilsförare och trivs på jobbet.

Tanken på att bli yrkesförare inom tung trafik var långt ifrån ny när Madelene Svensson väl tog steget och för cirka ett och ett halvt år sedan anmälde sig för att gå grundutbildningen inom YKB. Att som yrkesförare få ett arbetsliv på vägen, i ett yrke som är självständigt och fritt, men också innebär mycket ansvar, hade lockat länge.

– Jag hade C-kort sedan tidigare, eftersom jag har varit aktiv inom hemvärnet och bilkåren. Det är ändå en stor investering att ta ett YKB, så det tog ett tag innan jag vågade. Jag funderade också på hur det skulle gå att kombinera med familjelivet och ganska små barn, men det har inte varit några problem alls. Yrket motsvarade verkligen mina förväntningar.

Brist på yrkesförare gjorde YKB till en säker investering

Det råder stor brist på yrkesförare idag, och när Madelene Svensson var klar med sitt YKB tog det inte många veckor till anställning. Som kranbilsförare på HML Lastbilcentral i Mölndal består arbetsuppgifterna att med lastbil och kran hämta, lämna och lasta av olika material. Uppdragen är mestadels i Göteborgsområdet och kan innebära allt ifrån att leverera virke till en byggnadsplats till att hämta en container eller byggställningar. Varje morgon klockan sju får förarna sina uppdrag utdelade och sedan går dagen i ett.

– Första dagen körde jag tillsammans med chefen, men sedan dess har jag jobbat själv. Det var pirrigt att köra iväg första dagen ensam. Men det gick bra, och det går bättre och bättre. Små och trånga utrymmen är fortfarande utmanande. Det är inte lätt att ha koll på hela bilen och se var du har alla vinklar.

Problemlösning är yrkesförarens vardag

Madelene Svensson berättar om ett yrke där vikten av att kunna lösa problem är minst lika stor del av arbetet som själva körningen. Det händer att leveransadresser inte stämmer, eller att lastbilen ute hos kund ska lastas med last som inte kranen har befogenhet att hantera. Ibland behövs det hjälp av truckar för att få av lasten, och när dessa inte är tillgängliga, blir det problem. Eller när byggställningar som ska på lastbilen ligger i en röra gör lastningen tidskrävande och mer komplicerad än nödvändigt. Men det går att hitta lösningar, och yrkesföraren är en viktig del i pusslet.

– Jag fick direkt lära mig att det inte går att stressa. Gör du det så kan det snabbt bli farligt. Det är bara att ta det lugnt och jobba fokuserat.

Kvinnliga yrkesförare inom tung trafik är få, men att vara ensam tjej på företaget är inget problem. Från första dagen har Madelene blivit bra bemött, och behöver hon hjälp finns det alltid en kollega som stöd. Yrket är omväxlande, inte alls lika stillasittande som många tror – och passar både män och kvinnor.

 



Publicerad september 2018