Hektisk tid i roligt yrke

Bristen på trafikutbildare och den stora efterfrågan på yrkesförare inom tung trafik är utmaningar som påverkar Erica Wallgrens arbete nästan varje dag. Men trots intensiva och långa arbetsdagar är ändå trafikutbildare det bästa yrket – det handlar om att hjälpa människor att utvecklas.

Klockan har precis passerat nio sista torsdagsmorgonen i maj, men verksamheten på Linköpings Tungutbildning är redan i full gång. Trots sjukdom och brist på förarprövare blir dagens förarprov för tung trafik ändå av. Alla blir godkända och prestationen tas emot med en stor kram och grattis-t-shirt av Erica Wallgren på körskolan.

– De allra flesta som körde upp idag har redan arbete som väntar. Det finns ett oerhört sug efter lastbilsförare på arbetsmarknaden och jag får fler samtal i veckan från åkerier som söker folk. Ibland känns det som en arbetsförmedling.

Tung passion för buss, lastbil och släp

Erica Wallgren är trafikutbildare sedan 2005 och startade sin verksamhet 2009. Som tidigare yrkesförare inom lastbil och transport klappar hjärtat för den tunga trafiken. Därför utbildar Tungutbildning enbart med inriktning buss, lastbil och släp. Just nu är trafikskolan inne i en hektisk period, där trycket efter förare och bristen på trafikutbildare är mer än kännbar.

– Jag arbetar med människor som vill något och som är hos mig för att de vill vidare. Det är världens roligaste jobb, med just nu är det svårt att räcka till. Det är inte ovanligt med sjudagarsveckor och kvällsarbete. Jag skulle verkligen behöva anställa men det är ont om lärare som är specialiserade på tung trafik.

Stora pensionsavgångar och högkonjunkturens byggboom är en del i efterfrågan på nya förare. Att få erfarna förare att utbilda sig till lärare inom tung trafik är inte heller enkelt, eftersom det kräver att de efter utbildningen måste börja med ett års undervisning i personbil.

– Jag skulle väldigt gärna se att den regeln togs bort, så att lärare i tung trafik blev klara snabbare. Den fanns inte när jag var klar och hade den funnits då, är det inte säkert att jag hade varit där jag är nu. Ska vi som är utbildare och driver körskolor klara trycket måste något ändras.

YKB är både utbildning och teambuildning

STR är inne på samma linje, och det tycker Erica Wallgren är bra. Förutom utbildning för körkort arbetar också hennes trafikskola med YKB. Det är teoretisk utbildning som alla yrkesförare först måste klara och sedan förnya vart femte år. Förutom att den håller ett regelverk aktuellt är den ett bra sätt för åkerier att ge förare en möjlighet att träffas och diskutera sin yrkesvardag och arbetsmiljö; en form av teambuilding som kommer på köpet av ny kunskap.

– Som åkeri är det viktigt att veta vad som gäller, ingen vill att ens företag ska få böter. Men visst har det varit en del kurser där det varit negativ stämning från början. Sedan när de inser att det är användbart och vi har lyckats göra kursen intressant, slutar det tvärtom. Jag har ofta åkerier som ringer efter kursen och vill bolla frågor. Det är alltid roligt att hjälpa till, så det gör jag gärna.

 



Publicerad juni 2018